مد رنگ CMYK

مدل رنگ CMYK چیست؟

چاپ چهار رنگ یا مد رنگ CMYK به نوعی از ترکیب رنگ گفته می‌شود که در چاپ افست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مدل رنگ cmyk هر رنگ با ترکیب چهار رنگ اصلی ایجاد می‌شود. در این استاندارد چهار رنگ اصلی به نام Cyan، Magenta، Yellow و Black وجود دارد. برای مثال رنگ سورمه‌ای از ترکیب Cyan و Magenta بوجود می‌آید.

  • Cyan (فیروزه ای / آبی – سایان)
  • Magenta (سرخابی/ ارغوانی/ قرمز – مجنتا)
  • Yellow (زرد – یلو)
  • Black (سیاه / مشکی – بلک)
مدل رنگ CMYK

مدل رنگ CMYK

هر کدام از رنگ‌های اصلی از 1 تا 100 غلظت می‌توانند داشته باشند (100 به توان 4). صد میلیون رنگ توسط این مد رنگی می‌توان ایجاد کرد. در این مدل رنگی، رنگ سفید وجود ندارد و هر جا که درصد هر چهار رنگ اصلی صفر باشد، رنگ زمینه کاغذ دیده می‌شود که معمولا کاغذهای سفید استفاده می‌شوند.
نام این نوع مدل رنگ از حروف چهار رنگ اصلی گرفته شده و به اختصار به آن CMYK (سی ام وای کی) گفته می‌شود. برای دربافت رایگان کتاب طیف رنگ CMYK اینجا کلیک کنید.

مد رنگ CMYK و CMY

مد رنگ CMYK و CMY

مد رنگ CMY و CMYK چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همانطور که می‌دانیم 3 رنگ اصلی بیشتر وجود ندارد که با ترکیب آن دیگر رنگ‌ها بوجود می‌آیند و در اینجا به چرایی وجود 4 رنگ در این مد رنگی می‌پردازیم:
در تئوری اگر سه رنگ اصلی با بالاترین غلظت با هم ترکیب شوند رنگ مشکی بوجود می‌آید اما در مد رنگی cmyk این چنین نبوده و در چاپ از ترکیب مرکب در سه رنگ اصلی CMY رنگی تیره و بادمجانی شکل ایجاد می‌شود. به همین جهت در این استاندارد رنگ و برای برطرف کردن این نقطه ضعف و بدست آوردن چاپ رنگی با کیفیت، رنگ چهارم که همان Black (مشکی) است استفاده می‌شود.

در مدل رنگ cmyk ترکیب رنگ‌ها بر روی کاغذ انجام می‌شود. یعنی به این صورت که طرح گرافیکی قبل از چاپ به صورت چهاررنگ مجزا با نقطه‌های ترام تفکیک می‌شوند، و هر رنگ بصورت جداگانه و به ترتیب چاپ می‌شوند. و در آخر و از کنار هم قرار گرفتن این ترام ها (نقطه‌های رنگی) در کنار هم رنگ‌های ترکیبی دیده می‌شوند.

زاویه ترام در مدل رنگ CMYK

زاویه ترام رنگ ها در مدل رنگ CMYK

تفاوت RGB و CMYK در چیست؟

در صفحه نمایش (مانیتور) مدل رنگی RGB استفاده می‌شود که غلظت هر رنگ از 1 تا 255 می‌توان متغییر باشد (255 به توان 3). به نظر می‌رسد از آنجا که در مد رنگ RGB (آر جی بی) 16 میلیون رنگ و در مد رنگ CMYK (سی ام وای کی) 100 میلیون رنگ وجود دارد، می‌توان گفت که CMYK تعداد رنگ بیشتری داد. اما این اشتباه است زیرا در مدل رنگ CMYK تعداد بسیار زیادی از رنگ‌ها شبیه هم هستند و همچنین بسیاری از رنگ‌هایی که در سیستم رنگ RGB وجود دارد امکان نمایش در سیستم رنگ CMYK را ندارند.

در مانیتورها امکان نمایش کاملا دقیق مدل رنگ CMYK وجود ندارد همانطور که در چاپ افست امکان چاپ مدل رنگ RGB نیست و با تبدیل تصاویر RGB به CMYK از شفافیت و از طیف رنگ آن کاسته می‌شود.

تفاوت RGB و CMYK

تفاوت مد رنگ RGB و CMYK

همانطور که در بالا اشاره شد در چاپ چهاررنگ CMYK هر طرح گرافیکی در خروجی به چهار رنگ مجزا تبدیل می‌شود و طرح از ترکیب آنها بر روی کاغذ حاصل می‌شود. در این نوع چاپ و مدل رنگ، امکان استفاده از رنگ‌هایی مانند طلایی، نقره ای، فسفری و… وجود ندارد و علاوه بر این چهار رنگ باید از رنگ اضافی استفاده شود تا خروجی نهایی موردنظر بدست بیاید. در طراحی گرافیک و چاپ به رنگ اضافی اسامی مانند رنگ پنجم، رنگ اسپات، رنگ پنتون نیز گفته می‌شود.

رنگهای cmyk علاوه بر ترکیب از چهار رنگ تفکیک شده می‌توانند بصورت ساخته شده نیز استفاده شوند. به این صورت که با مرکب چهار رنگ اصلی، رنگ مورد نظر ساخته شود و در چاپ از آن استفاده شود که در چاپخانه ها به آن رنگ ساختگی نیز می‌گویند. امیدواریم که این مطلب برای انتخاب رنگ و طراحی‌های مختلف و شروع کار شما مفید باشد.

تفکیک رنگ در مد رنگ CMYK

تفکیک رنگ در مد رنگ CMYK

2 پاسخ
  1. مهدی قهرمانی
    مهدی قهرمانی گفته:

    سلام .مطلب شما در باره زاویه ترام عالی بود اما زاویه ای که من روی کارهای چاپی داخلی و حتی خارجی اندازه گیری کردم مقادیر متفاوت از مقادیر گفته شده در مقاله شما بود.لطفا راهنمایی منید ممنون از توجه شما

    پاسخ
    • چاپ دیجیتال آرادین
      چاپ دیجیتال آرادین گفته:

      سلام
      عموما برای چاپ افست ورقی از زاویه ترام C=15 M=75 Y=0 K=45 استفاده میشه. به این دلیل که بر اساس اعصاب بینایی، زاویه 45 درجه کمترین بینایی و 90 (یا صفر درجه) بیشترین بینایی رو داره و زاویه های هر رنگ باید کمتز 30 نباشه. اما ممکن هست که مثلا برای چاپ رول یا انواع چاپ دیگه از زاویه های دیگه ای استفاده بشه. زاویه هایی که شما اندازه گیری کرده اید برای چه نوع کارهایی بوده و با چه درجه ای؟ آیا تستر دیجیتال داشتید یا از بصورت دستی (فیلم) اندازه گرفته اید؟
      سعی میکنیم که در اولین فرصت در مطلبی جداگانه به موضوع ترام بپردازیم
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *